fbpx

Czarna masa to nie wszystko!

Czarna masa to nie wszystko!

Nowoczesny recykling baterii

Smartwache, pompy insulinowe, wodomierze, interaktywne zabawki, elektronarzędzia, sprzęty AGD, drony, telefony – lista urządzeń zasilanych przez baterie zdaje się nie mieć końca. Każdego roku na polski rynek wprowadzanych jest do obrotu aż 131 000 ton akumulatorów i baterii, stąd tak ważny
i potrzebny jest ich recykling. W profesjonalnym zakładzie przetwarzania można odzyskać 99% surowców zawartych w baterii. Na czym polega współczesny recykling baterii, że jest aż tak skuteczny? Odwiedzamy EkoHybres, jeden z najbardziej innowacyjnych zakładów przetwarzania baterii w Polsce.

Segregacja na start

Najbardziej podstawowym, ale i najważniejszym etapem procesu przetwarzania baterii pozostaje selekcja. „Jest to wstępny etap obróbki, który polega na wysortowaniu baterii według różnych ich cech np. wymiarów, składu chemicznego czy tzw. typów elektrochemicznych. Warto podkreślić, że na jednej zmianie jesteśmy w stanie przesortować 10 ton baterii” – mówi Maciej Urbanik, Kierownik Zakładu EkoHybres. „W naszym zakładzie wstępna segregacja wymaga zaangażowania pracowników, aczkolwiek dysponujemy również sorterem optycznym wspartym przez sztuczne sieci neuronowe. W strefie inspekcji każda bateria zostaje poddana sprawdzeniu przez specjalne czujniki oraz kamery CCD. Czujniki po odbiciu odbitego światła od wybranego materiału generują sygnał elektryczny dla komputerowego systemu operacyjnego. Sorter optyczny osiąga wydajność 600 kg/ h co odpowiada szybkości separacji na poziomie 8 sztuk baterii na sekundę” – dodaje Urbanik.

Instalacja krusząco-niszcząca

Kolejnym etap recyklingu jest mechaniczne kruszenie. Kruszarka baterii to instalacja oparta na systemie filtracji oraz rozdrabniaczu czterowałowym o unikatowym układzie sit pozwalającym otrzymywać frakcje wysokiej jakości. Wydajność instalacji to 800 kg / h. W wyniku przetwarzania powstają: czarna masa, metale żelazne, metale nieżelazne oraz tworzywa sztuczne.

Nowy rozdział – baterie litowo-jonowe

Morfologia badanych przez nas baterii dowodzi, że coraz większy procent całości stanowią ogniwa litowo-jonowe. Skalę tego, z czym będziemy się mierzyć pokazuje rosnąca sprzedaż pojazdów elektrycznych. Według analiz w 2020 r. sprzedano o 20% więcej pojazdów elektrycznych niż w 2019 r. tym samym coraz istotniejszą kwestią jest znalezienie bezpiecznego, szybkiego oraz efektywnego procesu przetwarzania baterii z obszaru automotive” – podkreśla Paweł Kozieł, Dyrektor ds. technicznych i wdrożeń MB Recycling. Tradycyjne metody recyklingu baterii litowo-jonowych opierały się na kąpielach solankowych lub wymagały zastosowania obciążenia elektrycznego. Oba rozwiązania niosą za sobą spore ryzyka  choćby pożaru na przykład w skutek fizycznego uszkodzenia ogniw. Dlatego coraz częściej odchodzi się od tych metod na rzecz innowacyjnych rozwiązań opartych na własnym know how.

Przy wsparciu  separatorów optycznych, magnetycznych, indukcyjno-wiroprądowych proces pozwala osiągać wydajność na poziomie 3 ton na godzinę. W wyniku recyklingu baterii litowo-jonowych powstają frakcje: metale żelazne, metale nieżelazne, tworzywa sztuczne, czarna masa, drukowane obwody elektroniczne.

Współczesny recykling baterii coraz częściej bazuje na innowacyjnych technologiach i nowoczesnych instalacjach, które nie tylko przyśpieszają cały proces, ale czynią go o wiele bardziej wydajnym. Biorąc pod uwagę wciąż rosnące tempo wprowadzanych do obiegu baterii (w tym baterii litowo-jonowych) warto pamiętać o selektywnej zbiórce zużytych baterii oraz akumulatorów. Dzięki temu trafią one do recyklingu.